fbpx

Opony wielosezone ranking

Ostatnio aktualizowane: 22.07.19

 

Przed zakupem opon wielosezonowych, warto poznać opinie na temat poszczególnych modeli. Dzięki zamieszczonym w Internecie komentarzom łatwiej jest podjąć odpowiednią decyzję. Jednak porównywanie wielu recenzji produktów jest czasochłonne, dlatego zrobiliśmy to za Ciebie i przygotowaliśmy ranking opon wielosezonowych. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że najlepsza opona wielosezonowa to Dębica Navigator 2 195/65R15. Produkt spełnia oczekiwania kierowców niezależnie od panujących na drodze warunków. Przyczepność opony do podłoża jest bardzo dobra, co gwarantuje bezpieczeństwo jazdy i zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg. Model wykonano z dobrej jakości gumy, która nie ulega zbyt szybko ścieraniu. Odpowiedni kształt bieżnika i rowków daje pewność skutecznego odprowadzania wody z kół. W rankingu znalazło się także wiele innych godnych uwagi produktów. Wśród nich 2. miejsce zajmuje opona wielosezonowa Kleber Quadraxer2 205/55R. Jest ona uznawana za jeden z najbezpieczniejszych modeli na rynku. Produkt jest tak wyprofilowany, aby guma dobrze przylegała do podłoża bez względu na to, czy jest ono mokre czy suche.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

Jakie opony wielosezonowe kupić?

 

Przewodnik zakupowy

Regularna zmiana opon z zimowych na letnie i odwrotnie jest dla Ciebie zbyt uciążliwa? W takim razie powinieneś pomyśleć o zakupie ogumienia całorocznego, dobrze sprawdzającego się na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W ten sposób unikniesz konieczności czekania w długiej kolejce do zakładu wulkanizacyjnego. O tym, jak znaleźć dobry produkt tego typu, dowiesz się z naszego poradnika.

 

 

Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Są kierowcy, którzy uważają, że opony wielosezonowe, inaczej całoroczne, nie zapewniają tak dużego poziomu bezpieczeństwa w czasie jazdy, jak te letnie i zimowe (które są systematycznie zmieniane). Jednak jeśli kupimy ogumienie renomowanego producenta, możemy bez obaw podróżować swoim autem, zwłaszcza gdy mieszkamy na obszarze, gdzie opady śniegu nie są zbyt intensywne. Modele całoroczne nie wymagają choćby magazynowania zapasowych opon, gdy nie są używane. Musimy jedynie sprawdzać ciśnienie powietrza oraz ich wyważenie. Opony wielosezonowe są uniwersalne i polecane zwłaszcza do pojazdów z silnikiem o niewielkiej mocy. To dobry wybór dla osób, które samochodem jeżdżą przede wszystkim w mieście i nie pokonują dziennie zbyt dużych odległości. Według ekspertów na wielogodzinne podróże po kraju i poza jego granicami lepszym wyborem jest ogumienie sezonowe, czyli letnie i zimowe. Wymaga ono wymiany średnio co pół roku. Wielu z nas może tego uniknąć, kupując opony całoroczne. Jeżeli znajdziemy dobrze wyprofilowany model, będziemy mogli bez obaw jeździć nawet po błotnistej lub ośnieżonej drodze. Najlepsze opony wielosezonowe mają oznaczenia M+S oraz 3PMFS, które świadczą o tym, że są przystosowane do używania w warunkach zimowych.

 

Klasa

Ogumienie samochodowe zaliczamy do trzech różnych klas: ekonomicznej, średniej oraz wyższej. Jakie opony wielosezonowe wybrać, aby nie martwić się o ich szybkie zużycie? To zależy m.in. od tego, jakim budżetem dysponujemy. Modele zaliczane do klasy ekonomicznej są najtańsze. Do ich produkcji wykorzystuje się starsze, sprawdzone technologie stosowane wcześniej przy produkowaniu ogumienia klasy wyższej. Tego typu opony są polecane głównie dla kierowców, którzy preferują spokojny styl jazdy i nie pokonują miesięcznie wielu kilometrów.

Opony klasy średniej są droższe i kupują je osoby, którym zależy na nieco lepszej jakości ogumienia. Znajdują one zastosowanie w małych autach, jak również tych z bardziej pojemnym i mocniejszym silnikiem. To dobra propozycja dla kierowców jeżdżących nie tylko w mieście, ale też poza nim, których styl jazdy można opisać jako tzw. umiarkowany. Natomiast opony klasy wyższej (premium) świetnie sprawdzają się w każdych warunkach, nawet ekstremalnych i gwarantują bezpieczeństwo na bardzo długich trasach. To, co je wyróżnia, to wykorzystywanie do produkcji najnowocześniejszych mieszanek gumy. Ogumienie klasy premium można zamontować w samochodzie miejskim, limuzynie, aucie sportowym i wyposażonym w bardzo mocną jednostkę napędową. To właściwy wybór dla miłośników agresywnej i szybkiej jazdy.

 

Rozmiar

Pierwszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę podczas poszukiwań opon, jest rozmiar. Oznacza się go w następujący sposób: 195/65R15. Pierwsza liczba, czyli 195, to szerokość ogumienia wyrażona w milimetrach, a 65 mówi nam o wysokości jego profilu. Literka R świadczy o tym, że opona ma budowę radialną (do wyboru mamy też takie o budowie diagonalnej), a liczba 15 to wielkość felgi. Jeżeli mamy wątpliwości, jaki rozmiar ogumienia pasuje do naszego samochodu, najlepiej sprawdzić oznaczenia umieszczone na starych oponach, na których jeździmy. Wówczas nie będziemy mieć wątpliwości, który produkt jest właściwy.

 

Indeks nośności i prędkości

Poza rozmiarem, na każdej oponie znajdziemy również indeks nośności oraz prędkości. Ten pierwszy jest oznaczony przy pomocy liczb i określa maksymalne obciążenie dla danego ogumienia. Skala indeksu nośności obejmuje zakres od 62 (obciążenie do 265 kg na oponę) do 90 (obciążenie do 600 kg na oponę).

Indeks prędkości przedstawiany jest w formie liter: J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, H, V, W, VR i ZR. Określa on maksymalną dopuszczalną prędkość jazdy wyrażoną w kilometrach na godzinę. Dla ogumienia oznaczonego indeksem J będzie to 100 km/h, natomiast indeksem ZR – powyżej 240 km/h.

 

Bieżnik

Od kształtu bieżnika zależy, na jakiej nawierzchni opona będzie sprawdzała się najlepiej. Możemy wyróżnić kilka podstawowych elementów jego budowy, czyli: odprowadzające wodę rowki i lamelki, bloki oraz żebro. Są trzy rodzaje bieżnika:

symetryczny – obie jego połowy są takie same, ogumienie można więc montować w dowolny sposób. Tego typu bieżnik może przedłużać trwałość opony i zmniejszać generowany przez nią hałas podczas jazdy, gdyż zmniejsza opór toczenia. Ogumienie symetryczne znajdziemy w klasie ekonomicznej i średniej;

asymetryczny – po obu jego stronach rzeźba jest inna, wewnętrzna część jest ponacinana mocniej niż zewnętrzna (odpowiada za odprowadzanie wody). Podczas zakładania opon asymetrycznych trzeba uważać, aby przypadkowo nie zamontować ich w niewłaściwy sposób. Taki bieżnik jest spotykany w ogumieniu klasy średniej i premium;

kierunkowy – ma kształt litery „V” i określa się go mianem tzw. jodełki. Opony kierunkowe wyróżniają się efektywnym odprowadzaniem wody oraz szybką reakcją na przyspieszanie i hamowanie samochodu. Bieżnik ten można zauważyć na ogumieniu klasy ekonomicznej, jak również średniej i wyższej.

 

 

Poziom generowanego hałasu

Niektóre opony generują mniejszy, a inne nieco większy hałas podczas jazdy. Zbyt głośne ogumienie sprawia, że nie możemy w pełni skupić się na prowadzeniu pojazdu, w dodatku trudno jest rozmawiać z pasażerami czy czerpać przyjemność ze słuchania radia. Z tego powodu często mówi się, że poziom generowanego hałasu ma bardzo duży wpływ na to, jakie opony wielosezonowe są najlepsze. Najlepiej, jeśli będzie to mniej niż 70 dB, wówczas nie powinniśmy narzekać na obniżony komfort jazdy autem.

 

Opór toczenia

Kiedy jedziemy samochodem, opony cyklicznie uginają się na skutek kontaktu z nawierzchnią, a następnie wracają do swojego pierwotnego kształtu. Takie chwilowe odkształcenia przyczyniają się do utraty energii. Szacuje się, że opór toczenia to ok. 70% sił oddziałujących na samochodowe ogumienie. Jeśli będzie on zbyt wysoki, wzrasta zużycie paliwa, w efekcie czego musimy częściej zajeżdżać na stację benzynową. Tak naprawdę niskie opory toczenia zapewniają nie tylko małe zużycie benzyny czy ropy, ale i obniżają emisję dwutlenku węgla do atmosfery, a dodatkowo umożliwiają bardziej oszczędne zużywanie płynów eksploatacyjnych auta. Wyróżnia się kilka klas oporów toczenia ogumienia, oznacza się je literami od A (najmniejszy opór) do G (największy opór).

 

Opony wielosezonowe w dobrych cenach

Opony samochodowe można kupować na sztuki. Za jedną zapłacimy przeciętnie od 150 zł do 1000 zł, zależnie od klasy, rozmiaru i producenta. Jeśli chcemy nieco zaoszczędzić, warto zdecydować się na zakup całego kompletu ogumienia. Zestawy klasy ekonomicznej kosztują maksymalnie ok. 800 zł, te zaliczane do klasy średniej i wyższej są droższe.

 

 

Najlepsze opony wielosezonowe w 2019 roku

 

Przedstawiamy ranking opon wielosezonowych, który przygotowaliśmy po to, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji dotyczącej zakupu tego produktu. Obejmuje on opisy najlepszych modeli, jakie są obecnie dostępne na rynku.

 

Nasze zalecenia

 

Dębica Navigator 2 195/65R15

 

Ponieważ opinie o oponach wielosezonowych Dębica są pozytywne, w naszym zestawieniu znalazł się ceniony przez konsumentów model Navigator 2 195/65R15. Wymiary produktu są następujące: szerokość – 19,5 cm i średnica – 15 cali.

Opona jest przeznaczona do samochodów osobowych i dostosowano ją do zmiennych warunków atmosferycznych. Model dobrze radzi sobie zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, co gwarantuje bezpieczeństwo jazdy oraz możliwość swobodnego panowania nad autem. Szerokie rowki obwodowe wraz z rowkami poprzecznymi dobrze odprowadzają wodę i błoto. Na klockach bieżnika znajdują się faliste lamelki.

Produkt zachowuje swoje dobre właściwości bez względu na panującą za oknem temperaturę. Oponę charakteryzuje dobra przyczepność do podłoża, co potwierdzają w swoich recenzjach użytkownicy.

Ogumienie Dębica Navigator 2 195/65R15 jest zaliczane do klasy ekonomicznej. Ta dobra opona wielosezonowa do 200 zł ma średnicę wynoszącą 15 cali i szerokość – 19,5 cm. Jej budowa jest radialna.

Zalety
Małe ryzyko aquaplaningu:

Zakładając te opony, nie musimy się obawiać aquaplaningu, czyli utraty przyczepności podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Trzy szerokie kanały na ogumieniu odprowadzają wodę oraz błoto pośniegowe.

Dobra przyczepność:

W klockach bieżnika znajdują się lamele gwarantujące dobrą przyczepność, również w trudnych warunkach.

Odporność na ścieranie:

To, co wyróżnia ogumienie, to wzmocniona konstrukcja bieżnika. Z tego względu wykazuje ono podwyższoną odporność na ścieranie, a także uszkodzenia.

Krótki czas hamowania:

Opona gwarantuje krótki czas hamowania na mokrej nawierzchni, co potwierdza wysoka klasa efektywności (C).

Do jazdy po mieście:

Produkt jest świetnym wyborem dla kierowców preferujących umiarkowany styl jazdy, podróżujący autem głównie po mieście.

Wady
Zbyt hałaśliwa na autostradzie:

Podczas jazdy po szybkich drogach (np. autostradach) opony generują duży hałas.

 

 

 

 

Kleber Quadraxer2 205/55R

 

Kleber Quadraxer2 205/55R to opona całoroczna przeznaczona do samochodów osobowych. Szerokość modelu jest równa 20,5 cm, a średnica wynosi 16 cali. Klasa skuteczności hamowania jest określona jako B. Oznacza to, że prezentowana opona jest jedną z najbardziej bezpiecznych na rynku.

Producent podaje, że droga hamowania na mokrych nawierzchniach została skrócona o 1,6 m w porównaniu z innymi modelami. Bieżnik ma kierunkowy kształt i kanały rynnowe, co umożliwia sprawne odprowadzanie wody i ogranicza ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Zmiana kierunku prowadzenia lameli zwiększyła skuteczność ruszania z miejsca i hamowania na nawierzchniach pokrytych śniegiem. Użytkownicy wskazują, że przy użyciu tych opon możliwa jest dynamiczna, a przy tym bezpieczna jazda.

Model Kleber Quadraxer2 205/55R o szerokości 20,5 cm ma średnicę 16 cali. To opona o budowie radialnej, zalicza się ją do klasy średniej.

Zalety
Kierunkowy kształt bieżnika:

Bieżnik ogumienia swoim kształtem przypomina literę „V”. Z tego względu skutecznie odprowadza on wodę i błoto pośniegowe, zapobiegając tym samym wpadnięciu w poślizg.

Dobra przyczepność na śniegu:

Na oponie można zauważyć oznaczenia 3PMSF i M+S. Dają one pewność, że model nadaje się do jazdy po zaśnieżonej drodze.

Odpowiedni dobór mieszanki gumy:

Ogumienie zostało wykonane ze starannie dobranej mieszanki gumy, w efekcie czego zachowuje dobre właściwości w szerokim zakresie temperatur.

Trwałość:

Opony są trwałe i nie ma ryzyka, że zbyt szybko się zniszczą. Nie są one podatne na ścieranie, dlatego nie należy się obawiać, że już po jednym czy dwóch sezonach będą wymagały wymiany.

Wady
Nie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa:

Osoby pokonujące dziennie długie trasy autem narzekają, że ogumienie nie zmniejsza znacząco zużycia paliwa i płynów eksploatacyjnych.

 

 

 

 

Michelin Crossclimate+ 205/55R16 

 

Polecamy Twojej uwadze produkt Michelin Crossclimate+ 205/55R16. Ta opona wielosezonowa pozwala na komfortową jazdę niezależnie od warunków na drodze. Model cechuje bardzo dobra przyczepność do podłoża.

Wymiary opony są następujące: szerokość – 20,5 cm i średnica – 16 cali. Indeks nośności wynosi 615 kg. Nawet przy znacznym zużyciu produktu możemy poruszać się samochodem bezpiecznie, co wykazały przeprowadzone testy. Model ma odpowiednio wyprofilowany bieżnik i dobrej jakości lamele.

Opinie na temat prezentowanego produktu są bardzo dobre. Większość osób przyznaje, że opony Michelin Crossclimate+ 205/55R16 spełniają oczekiwania wymagających kierowców. Produkt zrobiono z dobrej jakości gumy.

Model Michelin Crossclimate+ 205/55R16 to produkt klasy premium. Jego szerokość wynosi 20,5 cm, a średnica 16 cali. Opona ma budowę radialną.

Zalety
Efektywne hamowanie:

Droga hamowania opon na suchej powierzchni jest zbliżona do opon letnich. Również na mokrej nawierzchni możemy stosunkowo szybko zatrzymać samochód.

Podwyższona trwałość:

Przeprowadzono test opon wielosezonowych, dzięki któremu okazało się, że model ten wyróżnia się podwyższoną trwałością i odpornością na ścieranie (w porównaniu do innego całorocznego ogumienia klasy wyższej).

Poprawa trakcji w warunkach zimowych:

Lamele na powierzchni opony są pofalowane i głębokie, co wpływa na poprawę trakcji w warunkach zimowych.

Do aut z mocnym silnikiem:

Ogumienie doskonale nadaje się do aut klasy premium, wyposażonych w mocny silnik. Można założyć je w limuzynie czy samochodzie sportowym.

Wady
Kłopotliwe ruszanie z miejsca zimą:

Mimo że opony są przystosowane do jazdy w zimie, to według wielu kierowców ruszanie z miejsca na ośnieżonej nawierzchni nie jest łatwe.

 

 

 

 

Nokian WEATHERPROOF 175/70R13 

 

Opona wielosezonowa Nokian WEATHERPROOF 175/70R13 ma wymiary: szerokość – 17,5 cm i średnica – 13 cali. Produkt jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Model jest oznaczony symbolem 3PMSF, który potwierdza możliwość korzystania z opon w sezonie zimowym.

Produkt jest dostosowany do zmiennych warunków atmosferycznych, więc kierowca i jego pasażerowie mogą czuć się bezpiecznie. Między środkowymi i bocznymi klockami znajdują się elementy klinowe polepszające przyczepność do podłoża. Dobrze wyprofilowane kanały skutecznie odprowadzają wodę.

Do wykonania opony wykorzystano trwałą gumę. Kupujący przyznają, że model jest wytrzymały oraz zapewnia płynną i bezpieczną jazdę. Produkt dobrze się sprawdza niezależnie od tego, czy świeci słońce, jest ulewa czy pada śnieg.

Nokian WEATHERPROOF 175/70R13 to ogumienie klasy wyższej o budowie radialnej. Średnica modelu wynosi 13 cali, a jego szerokość – 16,5 cm.

Zalety
Poprawia bezpieczeństwo jazdy:

Po założeniu opon zwiększa się bezpieczeństwo jazdy. Wszystko ze względu na to, że samochód zachowuje dobrą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni, nawet na mokrej i zaśnieżonej.

Skuteczne odprowadzanie wody:

Nie musimy się obawiać, że w czasie jazdy w ulewnym deszczu nagle wpadniemy w poślizg. Ogumienie skutecznie odprowadza wodę i zapobiega aquaplaningowi, odpowiadają za to specjalnie wyprofilowane kanały.

Odporność na zbyt szybkie zużycie:

Opony nie są podatne na zbyt szybkie zużycie, co daje nam możliwość pokonywania dziennie długich tras po mieście i nie tylko. To trwałe ogumienie.

Wady
Hałasują na zakrętach:

Osoby, które codziennie jeżdżą samochodem po krętych drogach, zauważyły, że na zakrętach opony stają się bardziej hałaśliwe. Po pewnym czasie może to stać się denerwujące.

 

 

 

 

Apollo Alnac 4G All Season 185/65R15

 

Zrobiona z dobrej jakości gumy opona wielosezonowa Apollo Alnac 4G All Season 185/65R15 jest trwała i nie niszczy się szybko. W efekcie kierowca nie ponosi co chwilę dodatkowych kosztów związanych z eksploatacją samochodu.

Wymiary opony wielosezonowej są następujące: szerokość – 18,5 cm i średnica – 15 cali. Zewnętrzny rowek ma asymetryczną formę i jest wydłużony, co przekłada się na większą pewność jazdy nawet przy złych warunkach atmosferycznych. Pojazd wyposażony w opony Apollo Alnac 4G All Season 185/65R15 prowadzi się pewnie, a dowodem na to są pozytywne wyniki testów ADAC.

Znajdujące się przy bieżniku klocki pozwalają ograniczyć hałas generowany przez opony. Kierowcy podkreślają, że jazda samochodem to prawdziwa przyjemność, której towarzyszy pewność i bezpieczeństwo.

Opona radialna Apollo Alnac 4G All Season 185/65R15 ma szerokość 18,5 cm. Jej średnica wynosi natomiast 15 cali. To model klasy ekonomicznej.

Zalety
Przystosowana do szybkiej jazdy:

Opony mogą założyć w swoim aucie nie tylko kierowcy preferujący umiarkowaną, ale też dynamiczną i szybką jazdę. Ogumienie jest dobrze do tego przystosowane, co wynika z zastosowania rowków o asymetrycznej formie zewnętrznej.

Niski poziom hałasu:

Znajdujące się na barkach bieżnika klocki zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby zredukować poziom hałasu wytwarzanego przez opony podczas jazdy. Możemy więc swobodnie rozmawiać z pasażerami lub słuchać radia.

Pewna i bezpieczna jazda:

Ogumienie dobrze sprawdza się w każdych, nawet trudnych warunkach. Gwarantuje ono pewną oraz przede wszystkim bezpieczną jazdę samochodem w mieście i poza nim.

Wady
Nie do aut wyższej klasy:

Opony są przeznaczone przede wszystkim do aut niższej klasy z mniej pojemnym silnikiem. Posiadacze pojazdów z mocniejszą jednostką napędową powinni poszukać innego ogumienia.

 

 

 

 

Fulda Multicontrol 155/65R14

 

Jeśli chcesz kupić opony samochodowe, które będzie można używać przez cały rok, pomyśl o zakupie Fulda Multicontrol 155/65R14. Ten model wykazuje bardzo dobrą przyczepność do mokrej powierzchni, dlatego świetnie sprawdza się w trakcie opadów deszczu czy śniegu.

Bieżnik ma kierunkowy wzór i rowki MultiControl, które dobrze odprowadzają błoto i wodę. Lamele 3D Bubble Blade odpowiednio usztywniają bieżnik, dzięki czemu pewne prowadzenie pojazdu po suchej nawierzchni nie stanowi żadnego problemu.

Kierowcy wskazują, że powierzchnia bieżnika jest wytrzymała i na długo zachowuje swoje początkowe właściwości. Nie ma też obaw o to, że opony będą generowały nieprzyjemny hałas w trakcie jazdy, który mógłby odwracać uwagę kierowcy.

Fulda Multicontrol 155/65R14 to model o budowie radialnej, którego szerokość jest równa 15,5 cm, a średnica – 14 cali. To opona klasy średniej.

Zalety
Odprowadza błoto i wodę:

Ogumienie gwarantuje efektywne odprowadzanie błota pośniegowego i wody. Wpływa na to kierunkowy wzór bieżnika oraz zastosowanie rowków MultiControl.

Zapewnia cichą jazdę:

Opona nie generuje zbyt dużego hałasu, także na suchej nawierzchni. To oznacza, że możemy jechać ze stosunkowo dużą prędkością i jednocześnie słuchać muzyki lub rozmawiać.

Lamele 3D Bubble Blade:

Do produkcji ogumienia wykorzystano lamele 3D Bubble Blade. Usztywniają one bieżnik na skutek wzajemnego blokowania się. Tego typu rozwiązanie poprawia prowadzenie auta na suchej nawierzchni.

Wady
Brak systemu Run Flat:

Nie jest to produkt Run Flat, a więc nie umożliwia kontynuowania podróży samochodem po przebiciu opony.

Nie na górzysty teren:

Osoby mieszkające w górzystym terenie przekonują, że mimo dobrej przyczepności, na śniegu opony nie mogą im zapewnić wysokiego poziomu bezpieczeństwa jazdy.

 

 

 

 

Barum Quartaris 5 165/70R14

 

Barum Quartaris 5 165/70R14 to dobra i tania opona wielosezonowa sprawdzająca się przy każdych warunkach pogodowych. Model ma wymiary: szerokość – 16,5 cm i średnica – 14 cali. Odpowiedni system lameli, kanałów i rowków umożliwia sprawne odprowadzanie wody i błota z kół.

Opony wielosezonowe Barum Quartaris 5 165/70R14 są polecane w szczególności kierowcom mieszkającym w regionach o łagodnym klimacie, osobom, które na co dzień pokonują niezbyt duże odległości i użytkownikom poruszającym się głównie po mieście.

Pozytywne opinie na temat Barum Quartaris 5 165/70R14 są potwierdzeniem na to, że produkt spełnia oczekiwania kupujących. Opony wykazują dobrą przyczepność do jezdni i są tanie.

Produkt Barum Quartaris 5 165/70R14 to opona klasy ekonomicznej o budowie radialnej. Jej średnica to 14 cali, a szerokość – 16,5 cm.

Zalety
Zapewnia stabilność na mokrej nawierzchni:

Ogumienie zapewnia samochodowi stabilność na mokrej nawierzchni, również przy gwałtownych manewrach. Odpowiadają za to wzmocnione strefy barkowe mające dodatkowe usztywnienia międzyblokowe bieżnika.

Krótka droga hamowania:

Po założeniu opon wyraźnie skraca się droga hamowania, niezależnie od temperatury, poziomu wilgotności nawierzchni czy pory roku. Bieżnik został zoptymalizowany pod kątem warunków zimowych, a to wpływa na zwiększoną przyczepność na śniegu.

Wady
Tylko do jazdy po mieście:

To ogumienie klasy ekonomicznej, dlatego jest polecane przede wszystkim posiadaczom aut z małym silnikiem, jeżdżącym głównie po mieście. Opony nie sprawdzają się zbyt dobrze podczas jazdy w górzystym terenie czy na autostradzie.

Niska klasa efektywności paliwowej:

Model jest zaliczany do niskiej klasy efektywności paliwowej (F), więc nie należy się spodziewać obniżonego zużycia benzyny czy oleju napędowego.

 

 

 

 

Jak odróżnić oponę wielosezonową od zimowej?

 

Przygotowania do sezonu zimowego wiążą się ze zmianą opon w naszych samochodach. Wybór odpowiedniego modelu oraz rozpoznanie znajdujących się na nim symboli może być mylące dla wielu osób i nie każdy wie, jak rozpoznać wersję całoroczną od zimowej. Skoro już wiesz, jakie opony wielosezonowe są polecane, warto dowiedzieć się także, jak je odróżniać od innych modeli, aby podczas zakupów nie mieć żadnych wątpliwości.

 

 

Oznaczenia opon wielosezonowych, letnich i zimowych

Do niedawna różnorodność symboli i oznaczeń na oponach mogła być różnorodna. Sytuacja poprawiła się w 2012 roku, gdy Unia Europejska wprowadziła regulacje dotyczące oznaczania ogumienia. Dzięki temu możemy łatwo sprawdzić, jaka pora roku będzie najlepsza dla naszych opon.

Spośród trzech rodzajów, tzn. zimowych, letnich i wielosezonowych, najłatwiej jest wyróżnić wersje przeznaczone do użytku latem, gdyż te modele nie mają oznaczenia M+S (z ang. Mud + Snow, co z angielskiego oznacza błoto + śnieg) oraz nie widnieje na nich rysunek szczytu z płatkiem śniegu. To właśnie te symbole oznaczają, że opona jest przeznaczona do użytku zimą.

Jak jednak odróżnić wersję zimową od całorocznej? Obie wersje muszą mieć oznaczenie M+S z płatkiem śniegu, a różnica między nimi jest widoczna w bieżniku. Typ wielosezonowy ma mniej nacięć i rowków niż typowa wersja zimowa, jednak jest to wciąż więcej niż na oponie letniej. Rzeźba bieżnika niektórych modeli jest asymetryczna, co oznacza, że połowa odpowiada za właściwości letnie, a druga połowa za zachowanie i przyczepności zimą.

Oponę wielosezonową możemy rozpoznać również po zwrotach umieszczonych wewnątrz, takich jak: „all season” (z ang. cały sezon), „4seasons” (z ang. 4 pory roku), „all weather” (z ang. na każdą pogodę), „quatrac”, „quadraxer”, itp. Wielu producentów ma własne, indywidualne oznaczenia i zazwyczaj są to symbole ułatwiające nam natychmiastowe rozpoznanie opon całorocznych. Może to być np. słońce ze śniegiem, podkreślające zmienność warunków.

Uważajmy na opony, które mają oznaczenie M+S, ale nie widnieje na nich płatek śniegu. Bardzo często są to modele importowane ze Stanów Zjednoczonych, gdzie większość opon oznaczonych jest symbolem M+S, jednak ma niewiele wspólnego z typami zimowymi lub całorocznymi. W Europie opony całoroczne są najbardziej zbliżone do opon zimowych, dlatego zwracajmy uwagę na symbol wzgórza z płatkami śniegu. Oznaczenie M+S może widnieć również na oponach 4×4/SUV, niezależnie od sezonu.

 

 

Dla kogo opony całoroczne?

Eksperci twierdzą, że opony całoroczne najlepiej sprawdzą się w przypadku kierowców, którzy rocznie pokonują około 10 tysięcy kilometrów, a ich jazda ogranicza się głównie do dużych miast. Jest to dobre rozwiązanie także dla osób, które uważają, że wymiana opon co sezon to strata czasu i zbędny wydatek. Kierowca, który nie boi się srogich, zimowych warunków na drodze i lubi agresywną jazdę, powinien raczej zdecydować się na wymianę opon na zimowe. Wersje całoroczne nie są bowiem w stanie zachować optymalnych właściwości w skrajnych warunkach.

Jednak pamiętajmy, że charakterystyka opon wielosezonowych w zupełności wystarczy do łagodnej i spokojnej jazdy po miejskich ulicach. Ich żywotność to około 50-60 tysięcy kilometrów, a więc zapewnią kilka lat bezproblemowej eksploatacji. Poza tym większy wydatek w krótkim czasie się zwróci w postaci braku problemów związanych z okresową wymianą opon.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
DMCA.com Protection Status