Opony całoroczne ranking

Ostatnio aktualizowane: 25.10.20

 

Sprawdziliśmy, jakie według konsumentów opony są najlepsze, i które można znaleźć na polskim rynku. Udało nam się ustalić, że model Michelin Crossclimate+ jest bardzo doceniany przez użytkowników, ponieważ zapewnia dobrą przyczepność do podłoża, niezależnie od pogody i rodzaju nawierzchni, po której się jeździ. Produkt może być używany w większych samochodach, gdyż wytrzymuje duże obciążenie. Opony są bardzo wytrzymałe, ponieważ wykonano je z mocnych materiałów, dlatego mogą być używane w różnych temperaturach, również zimą. Szerokość modelu wynosi 205 mm. Chcesz poznać także inne, dobre propozycje? Drugie miejsce w naszym zestawieniu zajęły opony Dębica Navigator 2, których szerokość jest równa 195 mm. Model jest w szczególności polecany do przejazdów w mieście. Opony całoroczne mogą być używane w bardzo wysokich, a także niskich temperaturach. Model jest zrobiony z mocnej gumy na bazie krzemionki i wykazuje dużą odporność na ścieranie, dlatego może być używany kilka sezonów.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

Jakie opony całoroczne kupić?

 

Przewodnik zakupowy

Nie zawsze zakup opon letnich i zimowych jest najlepszym rozwiązaniem. Osoby, które samochodem poruszają się głównie po mieście i nie wyjeżdżają w długie trasy mogą zdecydować się na zakup ogumienia wielosezonowego. W naszym poradniku znajdziesz wskazówki, jakie opony całoroczne wybrać, aby na każdej nawierzchni zapewniały przyczepność i krótką drogę hamowania.

Klasa premium, średnia czy ekonomiczna?

Opony dzielimy na trzy klasy: premium, średnią i ekonomiczną. Te należące do pierwszej grupy są najdroższe, jednak często też najtrwalsze. Są one przeznaczone do aut z większym silnikiem i dobrze sprawdzają się nawet w bardzo trudnych warunkach. Ogumienie klasy premium jest produkowane z nowoczesnych mieszanek gumy. Opony zaliczane do grupy średniej są nieco tańsze i cieszą się popularnością wśród kierowców preferujących umiarkowany styl jazdy. Najmniej zapłacimy za ogumienie klasy ekonomicznej. Jest ono odpowiednie dla osób, które nie pokonują dziennie wielu kilometrów i nie jeżdżą z dużą prędkością. To modele produkowane zgodnie ze starszymi technologiami, które wcześniej były wykorzystywane w tych należących do klasy premium. Aby zdecydować, jakie opony całoroczne są najlepsze warto się zastanowić, jak dużym budżetem dysponujemy.

 

Rozmiar

Rozmiar ogumienia oznacza się w następujący sposób: 205/55R16. Pierwsza liczba (205) to oznaczenie szerokości opony i wyraża się je w milimetrach, a druga (55) to symbol wysokości profilu opony. Litera „R” świadczy o tym, że ogumienie ma budowę radialną, dostępne są też modele o budowie diagonalnej, oznaczane literą „D”. Z kolei ostatnia liczba, czyli 16, informuje o wielkości felgi. Jeśli mamy wątpliwości, jaki rozmiar opon wybrać, wystarczy spojrzeć na oznaczenia na tych już założonych, na których jeździliśmy do tej pory.

 

Indeks nośności

Indeks nośności to określenie maksymalnego obciążenia, jakie może przenieść opona w czasie jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Do jego oznaczenia wykorzystuje się dwu- lub trzycyfrowe liczby. Najmniejsza wartość indeksu nośności to 60, co odpowiada 250 kg, a największa – 170 (6000 kg).

 

Indeks prędkości

Indeks nośności łączy się z indeksem prędkości, który symbolizuje litera umieszczona na oponie, tuż za rozmiarem. Sprawdzając go możemy się przekonać, jak szybko możemy się bezpiecznie poruszać samochodem. Indeks prędkości oznacza się literami od J do ZR, co odpowiada prędkościom od 100 km/h do ponad 240 km/h.

 

Poziom hałasu

Zależnie od klasy czy mieszanki gumy, opony mogą generować mniejszy lub większy hałas, czyli charakterystyczne szumy i gwizdy. Jeśli dźwięki te będą zbyt głośne, możemy mieć problem ze skupieniem się na prowadzeniu pojazdu. Generowany przez ogumienie hałas nie może przeszkadzać w rozmowie z pasażerami czy słuchaniu muzyki. Nie powinien przekraczać 70 dB.

Bieżnik

Najlepsze opony całoroczne mają tak ukształtowany bieżnik, że zapewniają dobrą przyczepność na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Na powierzchni ogumienia powinny znaleźć się kanaliki odpowiadające za odprowadzanie nadmiaru wody. To pozwala zapomnieć o aquaplaningu, czyli utracie przyczepności i kontroli nad autem na skutek wytworzenia się warstwy wody między jezdnią a oponą.

 

Opór toczenia

Opór toczenia to siła, która działa w kierunku przeciwnym do jazdy opony. Pokonywanie go to ok. 20% całkowitej ilości spalania paliwa. Jeżeli chcemy uniknąć konieczności zbyt częstego tankowania samochodu, powinniśmy poszukać ogumienia o jak najniższym oporze toczenia. Klasę efektywności energetycznej opon oznacza się literami, od A do G, ta ostatnia jest najniższa.

 

Opony całoroczne w dobrych cenach

Ile zapłacimy za ciche i solidne ogumienie całoroczne? To zależy nie tylko od klasy, ale też liczby sztuk. Średnio na zakup jednej opony ekonomicznej wydamy ok. 150 zł, co oznacza, że cały komplet nie kosztuje więcej niż 1000 zł. Za model klasy średniej zapłacimy ponad 200 zł, a klasy premium – 300 zł lub więcej.

 

 

Najlepsze opony całoroczne w 2020 roku

 

Polecamy nasz ranking opon całorocznych, w którym można znaleźć wiele dobrych modeli do różnych  samochodów.

 

Nasze zalecenia

 

Michelin Crossclimate+ 

 

Ciekawym modelem jest Michelin Crossclimate+, który idealnie nadaje się do użytku latem, a dzięki homologacji (pozwolenie na użytek w Polsce), można go używać także w zimie. Opony sprawdzają się niezależnie od panujących warunków pogodowych. 

Wskaźnik nośności wynosi 91, co oznacza, że maksymalny ciężar na jedno koło wynosi 615 kg. Produkt ma średnicę 16 cali, a indeks prędkości opon to H, a więc można na nich rozpędzić się do 210 km/h.

Model jest zrobiony z mieszanki gum, która sprawia, że ma dobrą przyczepność. Krawędzie są odpowiednio wyprofilowane, dzięki czemu hamowanie nie sprawia problemów. Model jest wytrzymały, więc można go używać kilka sezonów. Kupujący twierdzą, że opony bardzo dobrze tłumią dźwięki związane z poruszaniem się pojazdu po drodze i amortyzują podczas jazdy po nierównościach.

Michelin Crossclimate+ to opona klasy premium dostępna w rozmiarze 205/55R16. Jej wskaźnik nośności to 91, a indeks prędkości – 210 km/h (H).

Zalety
Dobra przyczepność:

Ogumienie zapewnia dobrą przyczepność, nie tylko na suchej, ale i mokrej nawierzchni.

Trwałość:

Opona jest trwała i nie powinna zniszczyć się już po jednym sezonie. Do jej produkcji wykorzystano dobrą gatunkowo mieszankę gumy.

Efektywne hamowanie:

Ogumienie zapewnia krótką drogę hamowania, także przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Cicha na suchej nawierzchni:

Podczas jazdy na suchej nawierzchni opona nie generuje zbyt dużego hałasu, co pozwala na swobodne słuchanie muzyki czy rozmawianie z pasażerami.

Wysoka efektywność paliwowa:

Po założeniu tego modelu możemy zauważyć mniejsze zużycie benzyny czy oleju napędowego, co wynika ze stosunkowo wysokiej efektywności paliwowej (klasa C).

Wady
Nie na oblodzoną drogę:

Jazda na oponach po oblodzonej nieodśnieżonej drodze może być bardzo trudna. Wystarczy chwila nieuwagi, aby stracić panowanie nad pojazdem.

 

 

 

 

Dębica Navigator 2 

 

Warto zwrócić uwagę na model Dębica Navigator 2, który umożliwia bezpieczną jazdę samochodem. Te dobre i tanie opony całoroczne można używać niezależnie od  pogody, ponieważ zawsze zachowują dobrą przyczepność. Szerokość modelu jest równa 195 mm, a jego średnica to 15 cali. 

Bieżnik jest asymetryczny i wyprofilowany, więc dobrze odprowadza wodę. Profil opony to 65, co jest wskaźnikiem wyrażającym związek między wysokością modelu a jego szerokością. Produkt jest wykonany z wytrzymałych materiałów. 

Indeks nośności wynosi 91, więc pojedyncza opona wytrzymuje obciażenie do 615 kg. Użytkownicy twierdzą, że model jest wytrzymały, nadaje się do jazdy po mieście i do jazdy ekonomicznej.

Model Dębica Navigator 2 to dobra opona całoroczna do 200 zł, która jest zaliczana do klasy ekonomicznej. Jej rozmiar to 195/65R15. Indeks prędkości ogumienia to 190 km/h (T), a wskaźnik nośności – 91.

Zalety
Małe ryzyko aquaplaningu:

Po założeniu opon nie musimy się obawiać aquaplaningu, czyli utraty przyczepności podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Na powierzchni opony są poprzeczne rowki w kształcie litery „S”, które odprowadzają nadmiar wody.

Odporność na ścieranie:

Mimo że ogumienie jest zaliczane do klasy ekonomicznej, wykazuje podwyższoną odporność na ścieranie.

Zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa:

To opona wyróżniająca się wysoką efektywnością hamowania na mokrej nawierzchni (klasa C). Możemy szybko zatrzymać się przed innym pojazdem czy sygnalizacją bez względu na warunki atmosferyczne.

Redukcja poziomu hałasu:

Ogumienie nie generuje zbyt dużego hałasu, nie tylko podczas jazdy z małą, ale i nieco wyższą prędkością.

Wady
Dla osób jeżdżących po mieście:

Model ten jest polecany przede wszystkim osobom jeżdżącym głównie po mieście. Może się on nie sprawdzić zbyt dobrze w górzystym, bardziej wymagającym terenie.

 

 

 

 

Kleber Quadraxer2 

 

Opony Kleber Quadraxer2 są odpowiednie do montażu w samochodach osobowych i nie trzeba ich wymieniać niezależnie od pogody. Indeks prędkości modelu to H, dlatego pozwala rozwinąć prędkość do 210 km/h, a indeks nośności to 91, więc pojedynczą oponę można obciążyć do 615 kg.

Szerokość produktu wynosi 205 mm, a jego średnica to 16 cali. Profil modelu to 55, czyli wysokość boku odpowiada 55% szerokości, co daje większą kontrolę na zakrętach. 

Wiele osób, które używały tego modelu w swoich samochodach twierdzi, że nie hałasuje on podczas jazdy i pozytywnie wpływa na spalanie.

Ogumienie Kleber Quadraxer2 jest zaliczane do klasy średniej. To opona w rozmiarze 205/55R16, której indeks nośności wynosi 91, a indeks prędkości to 210 km/h (H).

Zalety
Kierunkowy bieżnik:

Model ma kierunkowy bieżnik w kształcie litery „V” i specjalne kanały rynnowe. Takie rozwiązanie zapewnia efektywne odprowadzanie nadmiaru wody i błota pośniegowego, więc ryzyko wpadnięcia w poślizg jest zmniejszone do minimum.

Technologia Flexing Points:

Zastosowanie technologii Flexing Points wpływa na zwiększenie powierzchni styku ogumienia z nawierzchnią. Dzięki temu droga hamowania jest krótka zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Wytrzymałość:

Opony są wytrzymałe i odporne na ścieranie, dlatego bez przeszkód możemy na nich jeździć przez kilka sezonów (zwłaszcza jeśli rzadko wyjeżdżamy poza miasto).

Wady
Za miękkie:

Niektórzy kierowcy przekonują, że ogumienie jest za miękkie i po założeniu go auto prowadzi się nieco mniej komfortowo.

 

 

 

 

Falken EURO ALL SEASON AS200 

 

Modelem odpowiednim do samochodów osobowych jest Falken EURO ALL SEASON AS200. Produkt ma średnicę 16 cali i szerokość 225 mm. Opony mają indeks nośności 99, dlatego maksymalny ciężar na jedną wynosi 775 kg.

Kupujący twierdzą, że model dobrze pracuje na zakrętach, można nimi bezpiecznie skręcić. Indeks prędkości opon to V, więc można na nich jeździć z prędkością do 240 km/h. 

Hamowanie na mokrej powierzchni modelu jest zaliczane do kategorii C, co oznacza, że droga hamowania nie jest zbyt długa. Bieżnik równomiernie się zużywa. Opony są wykonane z mieszanki, która ma dobrą przyczepność i zachowuje miękkość w niskich temperaturach.

Opona Falken EURO ALL SEASON AS200 jest zaliczana do klasy średniej. To model w rozmiarze 225/55R16, którego indeks nośności jest równy 99. Indeks prędkości ogumienia to 240 km/h (V).

Zalety
Krótka droga hamowania:

To, co wyróżnia model, to krótka droga hamowania. Nasz test opon całorocznych pokazał, że po założeniu ogumienia samochód można szybko zatrzymać na suchej, a także mokrej nawierzchni.

Efektywnie odprowadza nadmiar wody:

Opona efektywnie odprowadza nadmiar wody, śniegu oraz błota pośniegowego, dlatego ryzyko wpadnięcia w poślizg, np. na zakręcie, jest niewielkie.

Bezpieczna jazda przez cały rok:

Ogumienie gwarantuje bezpieczne podróżowanie samochodem przez cały rok, zwłaszcza w mieście. Jest ono odporne na ścieranie.

Wady
Za wysoki opór toczenia:

Jak twierdzą kierowcy, opór toczenia opon jest zbyt wysoki (klasa F). Po ich założeniu nierzadko zwiększa się zużycie paliwa, przez co musimy nieco częściej tankować.

Generuje zbyt duży hałas:

Podczas jazdy z prędkością większą niż 60 km/h ogumienie generuje za duży hałas. Niezbyt przyjemne gwizdy słychać nawet po zgłośnieniu słuchanej muzyki.

 

 

 

 

Fulda Multicontrol

 

Dobrym modelem jest Fulda Multicontrol, ponieważ dobrze się sprawdza w niewielkich samochodach osobowych. Szerokość opony to 175 cm, a średnica wynosi jedynie 14 cali. W produkcie zastosowano technologię Bubble Blades, dlatego ma lamele trójwymiarowe, które umożliwiają jazdę po każdym podłożu. 

Przyczepność na mokrej nawierzchni jest zaliczana do kategorii C, więc opony są bezpieczne podczas jazdy, gdyż dość dobrze się na niej utrzymują, co ma duże znaczenie podczas hamowania. Wskaźnik nośności modelu wynosi 82, co oznacza, że obciążenie jednej opony może sięgać 475 kg. 

Opinie o oponach całorocznych producenta Fulda są bardzo pozytywne. Także omawiany model zyskał wiele pochlebnych opinii. Użytkownicy cenią ten produkt za cichą pracę i dużą przyczepność podczas jazdy.

Fulda Multicontrol to opona w rozmiarze 175/65R14, której indeks prędkości jest równy 190 km/h (T), a indeks nośności – 82. Model należy do średniej klasy ogumienia.

Zalety
Niski poziom emisji hałasu:

Opony wyróżnia niski poziom emisji hałasu, co oznacza, że podczas jazdy samochodem nie powinniśmy narzekać na zbyt głośne gwizdy i inne, nie do końca przyjemne dźwięki. To pozwala na komfortowe słuchanie muzyki, a także rozmawianie z pasażerami czy przez telefon.

Dobra przyczepność:

Ogumienie zapewnia dobrą przyczepność do podłoża, nawet jeśli zalega na nim błoto pośniegowe. To daje nam możliwość bezpiecznego podróżowania, również przy niesprzyjającej pogodzie.

Wady
Niska efektywność paliwowa:

Wiele osób uważa, że to ogumienie o niskiej efektywności paliwowej (klasa E). Nie pozwala ono na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i płynów eksploatacyjnych samochodu.

Do aut z mniejszym silnikiem:

Opony nie są polecane właścicielom aut z mocnym silnikiem, którzy preferują dynamiczną i szybką jazdę. To odpowiedni model dla posiadaczy pojazdów z mniejszym silnikiem, którzy rzadko wyjeżdżają poza miasto.

 

 

 

 

 

Czy warto kupić opony całoroczne?

 

Wybierając opony do naszego auta zwykle w pierwszej kolejności sugerujemy się opiniami użytkowników oraz ceną ogumienia. Chyba najwięcej kontrowersji wzbudzają opony całoroczne, które mają tyle samo zwolenników, co przeciwników. Dziś postaramy się wyjaśnić stanowisko osób, które uważają opony całoroczne za bardzo udany zakup.

Oszczędność na wymianie

Wiesz już, jakie opony całoroczne są polecane. W tym artykule udowodnimy, że ich posiadanie niesie za sobą wiele korzyści. Zaczniemy od niewątpliwej zalety wielosezonowego ogumienia, jaką jest brak konieczności ich wymiany co sezon. Koszt przekładania opon to zwykle od ok.  50 do 150 zł, w zależności od rodzaju felg oraz mocowania śrub.

Warto również wspomnieć, że wyposażając swoje auto w opony wielosezonowe omijasz długie kolejki do wulkanizacji, które ustawiają się przed rozpoczęciem sezonu letniego, jak i zimowego.

 

Bezpieczne rozwiązanie

Wiele osób wciąż poleca opony zimowe, jako znacznie bezpieczniejszą opcję dla osób, które często podróżują pokonując przy tym długie trasy. Warto jednak wiedzieć, że opony wielosezonowe mają oznakowanie M+S oraz 3PMSF co oznacza, że są w pełni bezpieczne, również podczas korzystania z nich zimą. Dzięki oznaczeniu 3PMSF możemy legalnie poruszać się na oponach całorocznych po wszystkich krajach Europy.

 

Komfort cichej jazdy

Wielu kierowców kojarzy opony wielosezonowe z nieprzyjemnymi odgłosami powstającymi w trakcie jazdy. Na szczęście to już przeszłość. Obecnie produkowane opony całoroczne nie generują tak dużego hałasu jak ich poprzedniczki, nie zmniejszają więc w żaden sposób komfortu jazdy.

Zużycie paliwa

Wciąż wiele osób powtarza mit, jakoby jazda na oponach wielosezonowych znacznie zwiększała potencjalne zużycie paliwa. Obecnie stosowane rozwiązania pozwalają uzyskać porównywalne wyniki, niezależnie od tego, czy decydujemy się na jazdę na oponach całorocznych, czy chcemy wymieniać je co sezon.

 

Uniwersalne właściwości opon wielosezonowych

Opony wielosezonowe zapewniają bezpieczną jazdę w temperaturach od -20 do +30 st. C. Wielu producentom udało się stworzyć modele, w których to został opracowany prawie idealny kompromis w zakresie parametrów. 

Pamiętaj, że trwałość wielosezonowego ogumienia to około 50 – 60 tysięcy kilometrów. Zwykle wymienia się je co dwa sezony. Częstotliwość ich zakupu jest jednak zależna przede wszystkim od stylu jazdy danego kierowcy, rodzaju dróg, po których się porusza oraz długości tras, które regularnie przebywa. Zwykle kierowcy wymieniają opony całoroczne dopiero wtedy, kiedy bieżnik ma około 5 mm. 

Jeśli jesteś kierowcą, który rocznie pokonuje około 10 tys. kilometrów, ogumienie wielosezonowe może być dobrym wyborem. Dzięki jego właściwościom, masz przed sobą kilka lat eksploatacji opon, których nie musisz wymieniać co sezon. Ich cena również jest coraz bardziej korzystna, a co za tym idzie – wielu kierowców coraz chętniej po nie sięga.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
DMCA.com Protection Status