contact

6 wskazówek dotyczących sposobu jazdy przy słabej widoczności

Ostatnio aktualizowane: 28.03.24

 

Chyba każdy z kierowców spotkał się z trudnymi warunkami na drodze. Nikt z nas takich warunków nie lubi i gdy śnieżyca ogranicza nam widoczność najlepiej pozostać w domu i zamieć przeczekać. Ale co zrobić, gdy zła pogoda zaskoczy nas podczas podróży? Jak sobie poradzić i bezpiecznie dojechać do celu? Oto kilka wskazówek.

Bądź przygotowany na złą pogodę

Przede wszystkim należy zawsze dbać o swoje auto. W przypadku stanu słabej widoczności na drodze ważnym elementem wyposażenie będzie oświetlenie.  Najlepiej okresowo sprawdzać oświetlenie, aby nie dochodziło do sytuacji, że dawno już nawaliły nam światła stopu, a my nadal jeździmy, bo nie jesteśmy tego świadomi. Zatem sprawdzajmy oświetlenie, poprzez okresową kontrolę każdego ze świateł. Korzystajmy też ze stacji obsługi, aby sprawdzić prawidłowość ustawienia świateł drogowych i mijania, a także ocenić ich stan techniczny, bowiem żarówki podczas eksploatacji ulegają zużyciu i mogą świecić znacznie mniejszym snopem światła niż przy ich montażu. Zastosujmy też dobre żarówki H7 – nowoczesne modele halogenowe.

Drugim bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa przy słabej widoczności są sprawne hamulce. Mając krótszy niż zwykle czas na reakcję dobrze jest, aby nasze hamulce były skuteczne i potrafiły odpowiednio szybko pojazd zatrzymać. 

Kolejnym czynnikiem podnoszącym nasze bezpieczeństwo są sprawne wycieraczki. Pióra wycieraczki to elementy, które dość szybko ulegają zużyciu. Dlatego przynajmniej raz w roku, najlepiej przed zimą, gdy widoczność spada, dobrze jest wymienić pióra na nowe. Wycieraczki przydadzą się nie tylko podczas deszczu czy śnieżycy. Nawet mgła potrafi osadzać się na szybie, a wycieraczka może zwiększyć naszą widoczność przed pojazdem. 

 

Światła

Gdy zaskoczy Cię mgła czy śnieżyca na trasie, dbaj o to abyś był widoczny. Obecnie praktycznie każdy pojazd jest wyposażony w światła przeciwmgłowe. Konstrukcja reflektorów tego typu pozwala na skuteczniejsze „przebicie” się we mgle pozwalając oświetlić dłuższy odcinek drogi przed pojazdem. Natomiast tylne światło przeciwmgłowe jest naszym zabezpieczeniem, aby użytkownik drogi jadący za nami w porę dostrzegł nasz pojazd. Światło tylne przeciwmgłowe świeci znacznie jaśniejszym i bardziej jaskrawym światłem niż nasze tylne reflektory. Dlatego też przepisy określają, kiedy można je używać. Zgodnie z nimi światła takie należy włączyć przy widoczności mniejszej niż 50 m. 

 

Bezpieczna prędkość

W warunkach ograniczonej widoczności kierowca ma zwykle mniej czasu na reakcję w przypadku zobaczenia przeszkody niż w warunkach dobrej widoczności. Dlatego należy zachować bezpieczną prędkość pojazdu. Dodatkowo, gdy nawierzchnia jest mokra bądź śliska do ograniczonego czasu na reakcję dochodzi dłuższa droga hamowania. Samochód na mokrej nawierzchni potrafi hamować dłużej nawet o 30 m w stosunku do tego jak by to zrobił na suchej nawierzchni.

Prędkość należy radykalnie ograniczyć w przypadku śliskiej nawierzchni z powodu gołoledzi. W takim wypadku kierowca również nie może wykonywać żadnych gwałtownych ruchów kierownicą, gdyż może to prowadzić do poślizgu. Również w miarę możliwości lepiej jest hamować zdejmując nogę z gazu niż gwałtowanie przycisnąć hamulec. A gdy użycie hamulca jest bezwzględnie konieczne – hamować w sposób pulsacyjny (tak działa ABS).

 

Bezpieczny odstęp

Gdy już przemieszczamy się autem w gęstej mgle, dbajmy o zachowanie bezpiecznej odległości od auta, które nas poprzedza. Nie ma określonej „bezpiecznej” odległości. Każdy kierowca musi ocenić stan widoczności, prędkości z jaką się porusza, sprawności auta i swoich umiejętności, aby wyznaczyć sobie ową „bezpieczną” odległość. Należy też obserwować manewry poprzedzającego nas pojazdu i odpowiednio kierować własnym pojazdem.

Gdy z oddali widzimy, że poprzedzający pojazd hamuje, bądź włączył kierunkowskaz, również powinniśmy zmniejszyć prędkość. 

Postój

Wielu kierowców, którzy są zmęczeni długą podróżą w trudnych warunkach postanawia się zatrzymać, aby nieco odpocząć, zmniejszyć napięcie mięśni, wyeliminować stres trudnej jazdy. Jednak trzeba jasno powiedzieć, że w warunkach ograniczonej widoczności pod żadnym pozorem nie wolno zatrzymać się na drodze, a także na jej poboczu, gdy część auta pozostaje w obrysie jezdni. Gdy w takich warunkach i takich miejscach mimo wszystko zatrzymamy auto, bo na przykład uległo awarii, bezwzględnie należy włączyć światła awaryjne, a za pojazdem ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 30 – 50 m od pojazdu. Trzeba też dodać, że trójkąt musi mieć homologację, która określa jego odpowiednio dużą powierzchnię odblaskową.

Zatem, gdy chcemy odpocząć należy poszukać bezpiecznego miejsca na postój. Najlepiej, aby był to zjazd w boczna drogę lub stacja benzynowa. Nawet pojazd stojący w zatoczce, poza obrysem jezdni, posiadający włączone światła postojowe czy awaryjne wpływa na zaniepokojenie innych kierowców, którzy go mijają. W warunkach złej widoczności trudno w nim rozpoznać auto stojące poza drogą. 

 

Stop telefonom

Gdy panują trudne warunki na drodze, kierowca powinien obie dłonie trzymać na kierownicy, gotowy do manewru a także często sprawdzać sytuację rozglądając się i obserwując lusterka boczne i tylne. Sytuacja jest trudna, więc nie należy kierowcy rozpraszać i na przykład oferować mu w trakcie jazdy jedzenia czy picia.

Rozsądny kierowca również nie będzie sięgał w trakcie prowadzenia pojazdu po telefon komórkowy. Nawet jeśli musisz korzystać z nawigacji GPS ustawionej na telefonie, bezpieczniej będzie poprosić pasażera o zarządzanie ustawieniami. 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ